Almere 15 juli 2018

Het is 40 jaar geleden sinds de G65 model zeilboot voor het eerst voorzien werd van draadloze afstandbediening wat de oorsprong is van onze RG65 klasse.

De maandelijkse Zomercup in Almere had daarom een feestelijk tintje vandaag en we hebben dit kunnen vieren met een mooie zeildag.

De weervoorspelling waren tropisch met in de voorspelling weinig wind (O-NO 5 kts), zonnig en warm was het zeker en gelukkig wakkerde de wind rond 11:00 aan tot een goede 3 beaufort (12 kts).

In de vroege ochtend had Remco (NED 93) de baan opgebouwd in de rechterhoek van de plas langs de kade in verband met de gunstige ligging ten opzichte van de wind. Hier hadden we nog niet eerder gevaren en net voor de 1e start draaide de wind 90 graden en is de baan verlegd. Helaas bleek in dit gedeelte veel wier te zitten, waar iedereen de hele dag veel last van had. Door de inzet van de baan marshalls en de positiviteit onder de zeilers werd het gelukkig nog wel een mooie zeildag.

Een top opkomst van 22 zeilers die aan het begin van de vakanties nog een zondag vrij konden spelen van huis om samen sportief met elkaar te strijden op het water met en tegen de elementen. Erg mooi om te zien dat Dick (NED 11) er bij kon zijn, Chris Vaes van Radiozeilen Nederland voer mee met een geleende Goth (NED 7)  en Arnold (NED 133) / Coen (NED 66) hadden een 3D geprinte OrionEdge meegenomen. De OrionEdge is door Ronald (rg65.eu) ontworpen en door Arnold aangepast om deze 3D te kunnen printen. Binnenkort zal het 3D print ontwerp voor iedereen online beschikbaar zijn. Alle overige onderdelen voor afbouw komen van de DF65 of Affinity. Een erg mooi initiatief!

Vandaag werd er gevaren met het SHRS systeem in verband met het grote aantal deelnemers, en om tijdens het evenement eens bij andere te kijken, elkaar te helpen met starten/finishen, jureren en als baanmarshall. Normaal zijn er 1 of 2 wedstrijdleiders die als een soort vliegende keep alles tegelijk proberen te doen. In de ochtend zijn de kwalificaties gevaren en na 1500 de gouden en zilveren finales. De finales waren extra spannend omdat de einduitslag wordt bepaald in de finale rondes en niet door het totaal van alle gevaren rondes.

SHRS bleek goed hanteerbaar door de voorbereiding van een set sheets in kleur en het goed communiceren met de zeilers. Af en toe kwam het toch nog voor dat een boot niet aan de start verscheen maar dit werd snel gespot en opgelost door de starters.

Het wier bleek vandaag van zeer grote invloed op de resultaten en het werd helaas af en toe een loterij. Remco (NED 93) had erg veel pech met het wier en kon zich niet kwalificeren voor de gouden finale. Een goede wedstrijd was het misschien niet maar dankzij het mooie weer had iedereen het gelukkig wel goed naar zijn zin.

De pechvogel was toch wel iedereen met het wier aan de kiel, Dick (NED 11) met een defecte zender/servo waardoor hij helaas niet mee heeft kunnen varen,  Wietske (NED 196) met een gebroken stag en Oscar (NED 18) met schade aan zijn tuigage. Bij onze high performance boten blijft robuustheid en gebruik van lichtgewicht materialen een compromis.

Na de lunch met heerlijke uitsmijters en broodjes kroket van restaurant de Kapitein is er nog 1 kwalificatie ronde gevaren en direct daarna de twee zilveren en gouden finales. Met een dubbele winst werd Remco (NED 93) 1e, Bas 2e (NED 199) en Kees (3e) in de zilveren finale.

In de gouden finale heeft Remco voor spek en bonen meegevaren en laten zijn dat hij in de top 3 hoort. Wim (NED 117) met zijn nieuwe opvallende Manta 2017 werd met een minimaal verschil op de eindstreep 1e, Peter (NED 5) 2e en een hele nette 3e prijs voor Ad (NED 115).

Tijdens de finales zijn er maar 2 ronden gevaren en in de einduitslag zijn daardoor veel dubbel punten te zien. Voor de einduitslag wordt er gekeken naar de beste resultaten in de afzonderlijke finales en bij een gelijke beste resultaat naar de uitslag van de laatste finale.

Erg gaaf om te zien dat iedereen erg goed mee hielp bij alle nieuwe taken die normaal door de wedstrijdleiding gedaan worden, er was tijd om mee te kijken bij de andere heat/finale en de boot tussendoor te tunen. Mede door het wier, de late start in de ochtend en dit systeem zijn er wel weinig wedstrijden gevaren en telt elke wedstrijd zwaar mee in de einduitslag. Met voldoende zeilers en goede zeilomstandigheden is het volgens mij een goed systeem om in de toekomst te gebruiken tijdens de wedstrijden, en ik hoor graag wat jullie ervan vonden.

Iedereen en met name Marijke, Remco en Peter bedankt voor alle hulp en we hebben er samen een top zeildag van gemaakt. Volgende keer absoluut een schone baan!

Taede

ps: mocht publiceren van een bepaalde foto ondanks de privacyverklaring (zie menu) niet gewenst zijn, neem dan contact op via het contact formulier.